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알토스벤처스 : How Do You Know? (完)

splsky 2021. 12. 28. 21:48

4.     How much liquidity do you need?  How much liquidity do you want?

네번째 질문 : 현금이 얼마나 필요한가? 어느 정도의 현금을 원하는가?

The fourth key question becomes relevant only after a company becomes somewhat successful.  Only then, can we ask the question, “how much liquidity do you need?” 

네번째 질문은 일단 회사가 '궤도에 오른 뒤에' 던져야 할 질문에 가깝습니다. 일단은 궤도에 올라야 "현금이 얼마나 필요한가?"라고 물을 수 있죠.

The answer often depends on the lifestyle and personal needs of employees.  We would want key people to have enough liquidity to reduce financial stress so that they can focus on the long term success of the business.  Great private companies should be able to provide interim liquidity through secondary transactions and even dividends and stock buybacks, long before IPO or an M&A exit. 

이 질문에 대한 답은 대개 직원들의 라이프스타일과 개인적인 씀씀이에 달려있습니다. 저희는 핵심 직원들이 금전적인 스트레스를 덜 받고, 장기적인 성공에만 힘쓰는 걸 원하기 때문에 현금이 넉넉히 있었으면 좋겠습니다. 위대한 기업이라면 상장이나 매각까지 많이 남았다고하더라도, 배당금, 자사주 매입을 통해 종종 일시적인 현금을 마련해야만 합니다. 

If a company continues to do well, at some point, we might ask the next logical question -- “how much liquidity do you want?”

회사가 계속해서 성장해나간다면, 어느 정도 수준에 다다랐을때 다음 질문을 던질 필요가 있습니다. "어느 정도의 현금을 원하는가?"

This is where it gets interesting.  If the amount of “want” starts to exceed a certain level, it may be time to call it a day.  By the time a company reaches this level, entrepreneurs have worked hard for a long time.  If they want to do something else with their lives, maybe we should fully exit and part ways as friends.

여기서부터 흥미로워지기 시작합니다. 만약에 바로 그 "원하는" 수준이 적정 수준을 넘어서면, 그 시점이 곧 엑싯을 고려해야할 때일지 모릅니다. 이 정도 수준에 이른 기업이라면 그 기업의 창업가는 오랜 시간동안 굉장히 열심히 일해왔을 겁니다. 만약 그들이 인생에서 다른 무언가를 하기를 원한다면, 우리는 완전히 그만두고 친구로서 헤어져야 할지도 모릅니다. 

However, every once in a while, we come across entrepreneurs for whom it’s no longer about the money.  It’s about loving the work itself, making a difference, and fulfilling a mission.  Such entrepreneurs (who we have called Hedgehogs), always feel like they are just getting started. 

하지만 아주 가끔씩 저희는 더 이상 돈에 신경쓰지 않는 창업가들을 만나기도 합니다. 그들은 그저 자신의 일, 차이를 만들어내기 위해 들이는 노력, 그리고 미션을 수행하는 것을 사랑합니다. 그러한 창업가들은 스스로도 새로운 출발선 앞에 선 듯한 기분 속에서 살죠.

So, the next time you wonder “how do you know?”  The answer is simple.  We may not know in the beginning.  But over time, we learn and make adjustments, sometimes dramatic, to the capital we allocate across the companies in our portfolio.  Rather than trying our luck at venture lotto, we prefer to commit our time and money in companies where we have the most conviction, which also tend to be where we develop the best and most enduring relationships. 

그러니, 나중에 "그걸 어떻게 아세요?"라는 질문을 들으면 이렇게 심플하게 답해주세요. 시작할 때는 모릅니다. 하지만 시간이 흐르면 저희는 과정 속에서 배우고, 자본을 포트폴리오에 할당하는 방법론을 세밀하게 조정(때로는 크게)합니다. "여기저기 뿌려놓으면 하나는 대박치겠지"라는 로또식 접근이 아니라, 저희가 가장 큰 확신을 갖고 있는 기업들에 저희의 시간과 돈을 헌신적으로 투입하는 접근법을 사랑합니다. 그리고 결과론적으로도 그 방법이 가장 위대하고도 끈끈한 관계를 빚어내기도 하고요.