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알토스벤처스 : Focus on the Controllables (1)

splsky 2022. 1. 13. 22:28

I came across this great quote by a guy whose father ran a jewelery store during the Great Depression. He carried on to build Helzberg Diamonds into a big enough (and wonderful enough) business that Warren Buffet eventually wanted to buy it:

이 이야기는 대공황 당시 보석가게를 운영하던 아버지를 둔 한 청년으로부터 우연히 들은 이야기입니다. 그 청년의 아버지는 Helzberg Diamonds라는 이름의 가게를 번듯하게 성장시켜, 워렌 버핏으로부터 인수하고 싶은 마음이 들도록 만드는데 성공했습니다. 

“When growing up, I was intrigued that my father only concerned himself with those business elements that were controllable. He refused to acknowledge the Depression and did quite well during that period. He was unwilling to talk about recessions or 20-inch snowfalls. He only thought about and talked about those conditions within his control. I saw this daily in Dad’s actions. I never knew when the country was in a recession because Dad wouldn’t talk about it. People would suggest we close the store on Labor Day because everyone would be out of town. He’d say, “How many will be gone?” Of course, we’d stay open and do just fine. He taught us to concern ourselves only with those things over which we have control. I thought he was unique in this until I realized this is one of the key common traits of highly successful people. Those folks are never victims; they take what comes and handle the situation. The rest is a waste of time.”

– Barnett C. Helzberg (from “What I learned Before I Sold to Warren Buffet“)

"제 아버지께서는 사업체를 운영하는데 있어서 오직 통제가능한 것에만 신경을 집중한다는 것을 발견했습니다. 대공황은 신경도 쓰지 않으셨고, 실제로 경제가 박살났을때도 사업체를 잘 유지하셨습니다. 아버지께서는 대공황이나 폭설에 대해서는 언급조차 안하셨죠. 아버지가 통제할 수 있는 것들에 대해서만 말하고 생각하셨습니다. 저는 아버지의 그런 모습을 매일같이 보면서 성장했죠. 아버지께서 말을 안하셨으니, 저는 미국이 대공황에 빠졌는지도 알 길이 없었어요. 동네 사람들은 노동절에 사람들은 나 여행을 가는데 뭐하러 영업을 하냐고 저희한테 물을 정도였어요. 하지만 아버지는 "모든 사람들이 여행간답니까?"하고 대꾸하고는 그냥 영업을 하셨죠. 아버지는 우리가 통제가능한 것에 집중해야한다는 사실을 몸소 가르쳐주셨습니다. 그러한 태도는 성공적인 삶을 사는 사람들이 공통적으로 갖고 있는 특징인데, 아버지의 전공분야나 다름없었죠. 제 아버지같은 부류의 사람들을 불쌍하게 여길 필요는 없습니다. 그들은 주어진 것을 겸허히 받아들이고, 상황을 처리합니다. 그 밖에는 다 시간낭비입니다."

This quote hit me like a ton of bricks. Barnett Helzberg, in describing about his father, simply and concretely described a prototypical “hedgehog entrepreneur” in a way that I could not. (See Foxes and Hedgehogs).

위의 이야기를 듣고는 뒤통수가 얼얼했습니다. Barnett Helzberg가 말한 그의 아버지는 아주 전형적인 "고슴도치형 기업가"였습니다. 

Hedgehogs don’t concern themselves with a lot of nonsense. They know what matters. They ignore the rest.

고슴도치형 기업가들은 쓸데없는 일에는 아예 신경쓰지 않습니다. 중요한 것에만 몰두할 뿐이죠. 나머지는 싹 무시합니다. 

There are some clever foxes who see themselves as intellects who have a mission in life to combat oversimplification. They like to say, “well, actually it’s a bit more complicated than that.” True. Unfortunately, in the process they may obfuscate the issues.

단순화를 배척하고 스스로를 지적인 캐릭터라고 여기는 영리한 여우형 기업가들도 있습니다. 그들은 이렇게 말하죠. "사실 그것보다는 좀 더 복잡미묘해" 맞는 말입니다. 하지만 그 과정에서 여우형 기업가들은 문제를 스스로 꼬아버립니다. 

Albert Einstein once said, “any intelligent fool can make things bigger, more complex and more violent. It takes a touch of genius – and a lot of courage – to move in the opposite direction.” Most people understand that it takes intelligence and deep knowledge to simplify (if you can’t explain something simply, then you really don’t understand it). But why does it take “a lot of courage”?

아인슈타인은 이렇게 말했습니다. "똑똑하지만 멍청한 이는 문제를 더 크고 더 복잡하고 더 격렬하게 만든다. 원래대로 되돌리려면 천재와 용기가 필요하다." 문제를 단순하게 만들기 위해서는 지능과 지식이 있어야한다는 사실에는 쉽게 공감이 되는데, 도대체 "용기"는 어떤 맥락에서 나온 것일까요?