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Paul Graham : Do things that don't scale (1)

splsky 2022. 2. 5. 18:11

One of the most common types of advice we give at Y Combinator is to do things that don't scale. A lot of would-be founders believe that startups either take off or don't. You build something, make it available, and if you've made a better mousetrap, people beat a path to your door as promised. Or they don't, in which case the market must not exist.

저희가 Y 콤비네이터 투자사들에게 건네는 가장 빈번한 조언은 '규모가 크지 않은 사업을 하라'는 것입니다. 수많은 예비 창업자들은 이렇게 생각하죠. "스타트업은 세상에 큰 임팩트를 미쳐야해. 그러지 않으면 스타트업이 아니지."
아니에요. 일단 뭐라도 만드세요. 위대한 것 말고 쓸모있는 것을 만드세요. 설령 더 나은 쥐덫을 만들었다고 하더라도, 사람들은 누가 먼저랄 것 없이 당장 구매하려 들 거니까요. 그렇지 않다면 애시당초 시장은 존재하지도 않을 겁니다. 

Actually startups take off because the founders make them take off. There may be a handful that just grew by themselves, but usually it takes some sort of push to get them going. A good metaphor would be the cranks that car engines had before they got electric starters. Once the engine was going, it would keep going, but there was a separate and laborious process to get it going.

스타트업들이 날아오르는 이유는, 창업자들이 날아오르도록 만들었기 때문입니다. 가만히 냅뒀어도 잘 됐을 수 있습니다. 하지만 대개는 이 스타트업이 날아오르도록 창업자들이 그들 스스로를 갈아넣었기 때문이에요. 비유를 하자면 마치 자동차의 크랭크 축 같은 겁니다. 엔진에 시동이 걸리면 당연히 가만 냅둬도 알아서 갑니다. 하지만 일단 엔진에 시동을 걸기 위해서는 크랭크 축과 같은 별개의 장치가 필요하죠. 창업자들이 크랭크 축 같은 역할을 하는 겁니다.

Recruit

사람 모으기

The most common unscalable thing founders have to do at the start is to recruit users manually. Nearly all startups have to. You can't wait for users to come to you. You have to go out and get them.

창업가들을 가장 힘들게 하는 스케일업 요소는 사용자들을 끌어오는 매뉴얼 구축입니다. 사실상 모든 스타트업들이 힘들어하죠. 여러분은 유저들이 다가와주기를 기다려서는 안됩니다. 먼저 찾아나서야죠.   

Stripe is one of the most successful startups we've funded, and the problem they solved was an urgent one. If anyone could have sat back and waited for users, it was Stripe. But in fact they're famous within YC for aggressive early user acquisition.

스트라이프는 저희가 투자한 스타트업들 중 정말 잘 성장한 케이스 중 하나인데요, 그들이 해결하고자 하는 문제는 굉장히 긴급한 것이죠. 사실 가만히 앉아서 유저들을 기다려도 성공했을거예요. 하지만 그들은 Y 콤비네이터 투자사들 가운데서도 초기 고객 모집에 엄청나게 공격적이었던 걸로 유명하죠. 

Startups building things for other startups have a big pool of potential users in the other companies we've funded, and none took better advantage of it than Stripe. At YC we use the term "Collison installation" for the technique they invented. More diffident founders ask "Will you try our beta?" and if the answer is yes, they say "Great, we'll send you a link." But the Collison brothers weren't going to wait. When anyone agreed to try Stripe they'd say "Right then, give me your laptop" and set them up on the spot.

다른 스타트업들을 대상으로 창업한 경우, 잠재적 고객 풀이 엄청나게 넓습니다. 스트라이프의 경우가 그랬고요. 그럼에도 스트라이프는 Y 콤비네이터에서 아직까지 사용 중인 "Collison식 모객"이라는 단어의 창시자일 정도로 모객에 열정적이었습니다. 다른 창업가들은 소비자들에게 "저희 베타 서비스 써보시지 않을래요?"라고 묻고 나서 링크 하나 보내주고 기다립니다. 하지만 스트라이프의 창업가들은 기다리는 법이 없었죠. 그들은 당장 고객들의 노트북을 뺏어서 그 즉시 설치해줬습니다.